مقالات آلمادو

چگونه زبان انگلیسی را سریع یادبگیریم؟

آموزش انگلیسی روان

چگونه  زبان خارجی را اصولی و سریع فرابگیریم؟

انگلیسی روان

انگلیسی روان

یکی ازبزرگترین دغدغه های ما یادگیری یک زبان خارجی است.انگلیسی یا فرانسه تفاوتی ندارد.

همگی ما دوست داریم در سریعترین زمان ممکن یک زبان خارجی را یاد بگیریم.چرا که در دنیای امروز یکی از نیازهای اساسی بشر چه در تجارت،چه برای اقامت ،تحصیل یا مسافرت تسلط داشتن به یکی از زبانهای زنده دنیاست.

اگر تا بحال به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس سفری داشته اید ،نیاز به زبان انگلیسی برایتان محرز شده است.چرا که عرب زبانان حوزه خلیج فارس حداقل به یکی از زبانهای انگلیسی یا فرانسه تسلط دارند چرا که یکی از شروط اصلی برای رشد اقتصادی کشورها،حجم مرادودات با کشورهای بین المللی است.و این تابع آشنایی با زبان مقصد میباشد.

به یاد دارم روزی که از سفر یزد بازمیگشتم توریستی اهل کشور بلژیک دستی تکان داد تا اورا سوارکنم که قصد عزیمت به شهر ورزنه را داشت او را سوار کردم به وی فقط سلامی کردم و پرسیدم قصد مسافرت به کدام شهر را دارید؟ او هم پاسخ داد ورزنه…

در طول سفر یک ساعته مشترک من و این توریست بلژیکی خیلی سعی کردم با او هم کلام شوم .

از او درباره کشورش ،آداب و رسومشان،فرهنگشان و خیلی از موارد دیگر پرس و جو کنم اما دست و پا شکسته چیزهایی میگفتم و چیزهایی دگرمیشنیدم که برایم قابل فهم نبود فقط فهمیدم از ایران و ایرانی خوشش آمده،حس خوبی نبود وقتی با یک اروپایی همسفری ولی نمیتوانی با وی صحبتی کنی و سوالی بپرسی.

البته از نظر نگارنده این مشکل بسیاری از ماست حتی در کشورهای دیگر.

همان چند کلامی هم که گفتم بواسطه گوش دادن به دروس مردی بود آمریکایی به نام ای جی هوگ a.j.hoge

چند سالی پیش یک سری فایلهایی به دستم رسید که در آن آقای هوگ اعلام کرده باید روشهای قدیمی زبان آموزی را کنار گذاشت و با روشی نوین انگلیسی را فرا گرفت.مجذوبش شدم تا آن زمان کتابها،فیلمها،نرم افزارها و فایلهای صوتی بسیار متنوعی را امتحان کرده بودم اما آنگونه که باید نتیجه ای حاصل نشده بود این روش را هم امتحان کردم شروعش بسیار سخت بنظر می رسید چون کلا به زبان انگلیسی بود و فهم کمی از زبان انگلیسی داشتم.

اما آقای هوگ شگردی داشت،قبل از شروع  پادکستها و دروس چند فیلم کوتاه با اپیزودهای مربوطه را آماده کرده بود،فیلمهایش را دیدم،بسیار روان و آموزنده سخن میگفت.

ابتدا از روشهای بسیار قدیمی وغلط زبان آموزی در دنیا گفت اینکه ظاهرا در تمام دنیا یادگیری زبان یک روش بیشتر ندارد آنهم مطالعه لغات و حفظ کردن آنهاست. حال اینکه اینهمه لغت کجا و چه روزی بکارمان خواهد آمد نمیدانم.

با نگاهی به روشها ومتدها در داخل مدارس و دانشگاههایمان متوجه این شدم که در کشور ما هم به همین منوال است،حتی در گرانترین دوره های خصوصی.

یعنی در طول چند سال که دانش آموزان و دانشجویان انگلیسی مطالعه کردند،از آنها فقط حفظ کردن لغات و گرامر را طلب کرده اند بخاطر اینکه خودشان هم با این روش اشتباه زبان آموزش دیده اند،بعد امتحان کتبی بدون توجه به به میزان یادگیری فراگیر در مهارتهای دیگر زبان ازجمله شنیداری،گفتاری و خواندن و نوشتن.

شروع آموزش بسیاروسوسه انگیز بود احساس کردم سخنی تازه برای گفتن دارد فیلمهای بعدی راهم دیدم که میگفت:حتی برای گرامر هم نیازی به حفظ کردن ندارید،پس چگونه یادگیری میسر خواهد شد؟

فیلم بعدی هم میگفت:اولین مهارتی که به ما کمک بزرگی خواهد کرد شنیداری هست.ظاهرا تابحال اولویت هایمان برای آموزش زبان به گونه ای کاملا غلط چیده شده بود.

فیلم بعد درمورد این بود که جملاتی را که میشنوید تکرار کنید، بارها و بارها.حتی اگر معنی و مفهوم آن را به درستی درک نکنید.و این نکته برای مهارت گفتاری بسیار به کارم آمد.

مطمین شدم علت، متدهای زبان آموزی است و ما از متدها و روشهای بسیار غلطی در فراگیری زبان خارجه استفاده می کنیم.

شروع کردم به فراگیری از طریق دروس،دروس ابتدایی بسیار ساده و عامیانه بود،که برای همگان قابل فهم باشد.لغات جدید را در پایان درس برجسته کرده تا فراگیر بداند با یک کلمه جدید روبروشده و آن کلمه را با یک جمله کوتاه انگلیسی بیان می کند، و براین مساله تاکید دارد که زبان انگلیسی را باید به انگلیسی یاد گرفت نه به زبان فارسی و ترجمه شده.آقای هوگ می گفت ابتدا خوب گوش دهید تا بتوانید خوب صحبت کنید همانگونه که یک بچه تا چند سال اول زندگی به زبان مادریش تسلط دارد میشنود صحبت میکند اما نیازی به نوشتن و حفظ کردن لغتی ندارد.و این تکرار باعث یادگیری خواهد درست به شیوه لایتنر.

در واقع لایتنر نیز برپایه تمرین و تکرار مداوم طراحی شده که زیربنایی شد برای تبلیغات شرکتها برای به فروش رساندن محصولاتشان حتی اگر به سلامتی انسان مضر باشند.بعد از اتمام دروس و توضیح درباره هر کلمه بخشی داشت که درباره خط به خط متن درس سوال و جواب دارد یعنی از ما میخواست بعد ازینکه به متن درس اشراف کامل پیدا کردیم به سوالاتی که از آن درس مطرح شده بود پاسخ دهیم حتی با یک آری ونه.

کسی که به این سوالات پاسخ میدهد یعنی برمتن و درک مطلب مسلط شده است.

درسهای بعدی را هم خواندم و هرچه بیشتر جلو میرفتم مطالب پیچیده تر و طولانی تر میشد حتما اشکالی داشته که چیزی متوجه نشدم به یکی دیگر از فیلمها توجه کردم میگفت هر درس راباید در طول یک هفته تکرار کنید یک هفته کامل.

آشنایی و معرفی قوانین بسته انگلیسی روان

یعنی من باید یک در را یک هفته تکرار میکردم بعد به سراغ درس بعدی میرفتم کمی عجله کرده بودم حال فهمیدم یکی دیگر از اصول زبان آموزی تمرین و تکرار است.نه یک روز و دوروز بلکه یک هفته تمام.

با رعایت اصل تمرین و تکرار سراغ دروس بعدی که رفتم یادگیری دروس بعدی آسانتر شده بود چراکه بسیاری از واژگان در دروس قبلی عینا تکرار شده بود.خلاصه بعد از یکسال دوره تمام شد البته با رعایت اصول زبان آموزی که میتوان به چند مورد آن اشاره کنم:

1: پرهیز از حفظ کردن لغات

2: پرهیز از حفظ کردن گرامر

3:تمرین و تکرار مداوم

4:تمرکز براولین مهارت زبان که شنیداری هست

5:درک مطلب به فراگیری بخش سوال و جواب

روش انگلیسی روان آقای هوگ بقدری برایم جالب و موثر بود که این روش رابه تمامی جویندگان زبان آموزی و علاقمندان معرفی کردم و البته مورد تایید بسیاری از آنها قرار گرفت.

نتیجه بسیار عالی که برایم داشت این بود که جایگزین بسیار مناسبی شد برای این همه کلاسهای زبان پرهزینه و طاقت فرسا و واقعا وقتگیر.

 

پیروز و سربلند باشد

فروشگاه اینترنتی آلمادو

نگارنده:حجت اله میرزایی

 

 

 

 

انگلیسی روان

انگلیسی روان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *