مقالات آلمادو

آموزش حرفه ای کتیا و کاربرد آن در صنعت

آموزش -کتیا

برنامه کتیا برای نصب در کامپیوتر

آموزش-حرفه -ای-کتیا

آموزش-حرفه -ای-کتیا

معمولا اکثر کسانی که در شاخه های مهندسی کار میکنند برای کامپیوتر و سیستم خود به دنبال نرم افزارهایی مربوط به حرفه و شغل خویش هستند.  از اینرو نصب نرم افزار کتیا  به عنوان برنامه ای جامع برای پاسخگویی به نیازهای ایشان یک ضرورت است و در جهت رسیدن به نتیجه بهتربه ایشان کمک میکند. برنامه کتیا یک برنامه تعاملی پر کاربرد است و در عصر جدید تعامل یا UI   یک اصل مهم در علوم کامپیوتر است که علاوه بر صنعت در گیمیفیکیشن نیز بسیار موثر است.

برنامه کتیا در چه  صنایعی استفاده دارد؟

 

از مهمترین استفاده های برنامه کتیا طراحی صنعتی است. که در حقیقت کاربرد این نرم افزار در صنایع  خود شغلهای زیادی را بوجود اورده است و میتوان گفت حداقل پنجاه محیط کاری را شامل میشود و صنعتهای زیادی از آن استفاده میکنند که به اختصار عبارتند از صنایع :

  • هوا فضا
  • خودروسازی
  • دریایی
  • عمران
  • طراحی سازه
  • ماشینهای صنعتی تولید
  • کارخانجات مختلف

 

 

نرم افزار کتیا به دلیل دقت زیاد در طراحی سطوحی که بسیار پیچیده اند و در ورقکاری و برشکاری به خصوص در ورژن 75 توانسته است نیازهای افراد فعال در صنعت را براورده کند.همانطور که اشاره شد استفاده از نرم افزارهای مفیدی چون کتیا در همه صنایع جدید در حال افزایش است که خود این صنایع سرشاخه شغلهای متنوع اند. به این ترتیب استفاده از کتیا برای اکثر کارکنان در زمینه مشاغل صنعتی ضروری است. از معتبرترین کاربران این نرم افزار میتوان به شرکت بوئینگ و شرکت کشتی سازی ایالت متحده امریکا اشاره کرد که این شرکت امریکایی برنامه کتیا وجنرال دینامیک را به عنوان نرم افزار سه بعدی خود برای ساخت زیر دریایی انتخاب کرد همچنین در کشور هند برای هواپیماهای جنگی و در اروپا  شرکت ایرباس از کتیا استفاده کرده اند. این خود بر کارایی و اعتبار این نرم افزار گواه است. از کارخانه های موجود در ایران که کتیا 75 را خریداری کرده و کارکنان خود را برای استفاده از این نرم افزار اموزش داده اند میتوان به شرکت ایران خودرو و سایپا اشاره کرد.

 

کاربردهای برنامه کتیا در مشاغل چیست؟

 

از جمله طراحیهایی که با برنامه کتیا در شغلهای مختلف اجرا میشود طراحی در زمینه  قالب سازی و مدلسازی  است. معمولا قالب سازی برای دستگاههای تراشکاری و مدلسازی برای قطعات توپر یا مدل های ورقکاری و همچنین مدلسازی فایلهای بدست امده از اسکن سه بعدی به وسیله این نرم افزار اجرا میشود. یکی دیگر از کاربردهای جالب نرم افزار کتیا کار کردن بر روی قطعات  مونتاژ شده برای اصلاح و تغییر شکل است که این قابلیت شرایط مقرون به صرفه ای را در صنعت ایجاد میکند. علاوه بر موارد ذکر شده امکان بررسی و تحلیل مکانیزمهای مختلف را مهیا میکند. به طور کلی  امروزه یکی از نرم افزارهای بسیار قوی در زمینه  CAM و CAD  برنامه CATIA   است. گرچه نرم افزارهای زیادی در حوزه صنعتی کاربرد دارند ولی کتیا حتا با دیگر محصولات ساخته شده توسط شرکت سازنده اش یعنی شرکت فرانسوی داسو، نیزقابت میکند. به عنوان مثال نرم افزار سالید ورک نیز که ساخته داسو است در طراحی صنعتی استفاده میشود و با اینکه در رندرینگ و شبیه سازی معروف است ولی توانایی طراحی سطوح پیچیده را ندارد  و همچنین در زمینه     CAM و  CAE     قابلیتهای کتیا را ندارد. البته عده قابل توجهی که صاحب شغلهای کوچکترند و فعالیت گسترده ای ندارند به این میزان دقت و پیچیدگی نیاز نداشته و سالید وورک را انتخاب میکنند علاوه بر این از نظر قیمت هم از کتیا ارزانتر است.

 

فواید برنامه کتیا چیست؟

 

از مهمترین فایده های نرم افزار مهندسی کتیا که استفاده از این برنامه را افزایش داده است دقت زیاد در طراحی و سنجش است. علاوه بر دقت زیاد، سرعت عمل نیز از دیگر فواید  مهم این برنامه است که این امکان بدلیل مجموعه ابزارهای گوناگون و کاملی است که در نرم افزار فراهم شده است و مسلما بطور مستقیم بر کاهش زمان تولید و بهینه بودن  فرایند صنعتی و مکانیک، تاثیر خاص و مقرون به صرفه ای دارد. از دیگر خصوصیات  جالب  برنامه کتیا این است که بعد از طراحی قطعات مورد  نظر در محیط دو بعدی یا سه بعدی، ما امکان مونتاژ این قطعات را نیز داریم و بعد از مونتاژ میتوانیم عملکرد واقعی اجزای طراحی شده را در ارتباط با یکدیگر ببینیم. در واقع علاوه بر طراحی یک پروسه و روند طراحی  کتیا قادر به تحلیل این مسیر نیز بوده و قابلیت تحلیل سیستمهای برق، هیدرولیک و پنوماتیمک را داراست. این  قابلیت کتیا کمک بسیار موثری به  مدیریت چرخه تولید محصول  میکند زیرا در کنترل تغییرات لازم در محصول مورد نظر و صرفه جویی  در هزینه های تولید در همه شاخه های صنعتی دخیل است. به طور اختصاری به این مدیریت در صنعت   (PLM) گفته میشود. بنابراین  از انجایی که همه مراحل طرح، اجرا و تحلیل یک پروژه  را از صفر تا صد تامین میکند،  نرم افزاری کامل است که در پروژه های  صنعتی و عمرانی واقعا پر طرفدار است. شاید کنجکاوید بدانید که امکانات طراحی در کتیا چگونه اند ما در اینجا به چند مورد اشاره میکنیم. شما در این نرم افزار میتوانید میزان پخ و شیب و گرد کردن لبه های مدل را با ظرافت مشخص کنید یا اینکه میزان چرخش مدل را با بیشترین دقت اعمال کنید و تعدا زیادی دستور های مختف خاص حالتها و شکلهای مختلف از جمله مارپیج و منحنی های چند تکه و پیچیده را در اختیار طراح قرار میدهد.

 

برنامه کتیا و نحوه یادگیری و اموزش:

 

از انجایی که برنامه کتیا ارتباط نزدیکی با اکثر مشاغل مربوط به مهندسی دارد نیاز به اموزش این برنامه خیلی بیشتر از قبل  احساس میشود. اما در دسترس بودن برنامه کتیا اموزش انرا را راحت نمیکند. و از انجایی که همه ما دوسداریم زودتر به نتیجه برسیم و با  یادگیری کتیا وارد بازار کار حرفه ای شویم و به درامد زایی برسیم ،به دنبال راههای میانبر هستیم. ولی بهتر است بدانیم هر راهی ما را به مقصد نمیرساند. کارشناسان ما با شیوه ای استاندارد شما را در اموزش درست برنامه کتیا همراهی میکنند.

 

نحوه نصب برنامه کتیا در کامپیوتر:

 

خوشبختانه سی دی های اموزشی شرکت آلمادوعلاوه بر فایل اموزشی و فایل اجرایی برنامه کتیا، چگونگی نصب برنامه را نیز در سی دی مورد نظر شرح داده اند. علاوه بر این در صورت بروز مشکل میتوانید با پشتیبانی فنی ما09193579628 در تماس باشید.

نگارنده:اعظم طباطبایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *