مقالات آلمادو

چگونه پارچه مناسب برای هرفصل انتخاب کنیم؟

پارچه های مناسب

با شروع روزهای گرم بهاری و تابستانی خیلی از ما نیاز به تهیه لباس مناسب با این فصل را داریم. همانطور که تجربه کرده اید در چند سال اخیر به دلیل گرم شدن کلی کره زمین فصل بهار نیز در میزان دما دست کمی از تابستان ندارد. گرچه وظیفه اصلی پارچه ها محافظت از پوست و بدن است ولی تا حد زیادی در تعدیل دمای که در معرض آن قرار داریم موثرند. پارچه ها بسته به اینکه از الیاف مصنوعی و نایلون در ساخت آنها استفاده شده باشد یا اینکه ساخته شده از الیاف طبیعی پنبه ای باشند قابلیت های متفاوتی دارند. در واقع مواد تشکیل دهنده آنها است که تعیین میکند برای چه فصلی مناسبند. بعد از جنس دومین فاکتور یک پارچه مناسب، رنگ آن است. حتما میدانید که به غیر از جنس پارچه رنگ آن نیز در دمایی که به بدن منتقل می شود اثر دارد. علت اصلی آن یک دلیل بر اساس قوانین علم فیزیک در بازتاب نور است. به طور علمی قرن هاست که ثابت شده است رنگهای روشن میزان جذب نور و در نتیجه گرمای کمتری دارند و بالعکس رنگهای تیره بیشتر از آنکه نور را بازتاب کنند به خود جذب میکنند. به دلیل این تربه مشترک ما وقتی با رنگهایی مانند قرمز و نارنجی روبرو میشویم بیشتر احساس نشاط و گرما میکنیم و همچنین در مقابل رنگهای آبی و سبز احساس خنکی میکنیم. با ما همراه باشید که بررسی کنیم چه پارچه هایی برای لباسهایی که از آنها انتظار خنک بودن داریم مناسب هستند.

پارچه های مناسب فصل گرما

از نظر کمیتی و تعداد، جنس های زیادی از پارچه های خنک وجود دارد ولی پارچه های تولید شده و رایج در هر منطقه متفاوت است. آنچه در ایران به عنوان پارچه های تابستانه و همچنین متناسب با پوشش اسلامی رایج است حدودا با بیست جنس متنوع شناخته میشود که معرفی میکنیم:

پارچه نخی:

پارچه های نخی که از قدیم استفاده زیادی داشته اند امروزه در طرحها و گلهای متنوعی برای استفاده های مختلف تولید میشوند. ویژگی مهم پارچه نخی که آن را برای فصول گرم مناسب کرده است این است که دمای بالای هوای گرم را بین پوست و پوشش لباس حفظ نمیکند که این باعث خاصیت تنفسی این پارچه میشود. از طرفی بافت پارچه به دلیل ظریف بودن نرم و سبک است که در فصل تابستان و بهار بسیار کاربردی است. به دلیل بالا بودن تعریق در تابستان لباسهای این فصل بیشتر شسته میشوند و جنس نخی در اثر شستشو کمی حالتش را از دست میدهد. انواع پارچه های نخی عبارتند از:

 

  • پارچه نخی کش باف:
  • این پارچه علاوه بر الیاف پنبه به دلیل داشتن پنج درصدی اسپنکس ویژگی کشسانی دارد که آن را برای تهیه پیراهنهای زنانه و تیشرتهای تابستانه پر کاربرد کرده است.
  • پارچه نخی ریز باف:
  • بسیا سبک و خنک بوده و براحتی بقیه اجناس نخی در بازار پیدا نمیشود.
  • پارچه نخی راه راه:
  • بسیار خنک است و کاربردش در تولید تیشرتهای تابستانی است.
  • پارچه نخی کبریتی:
  • ضخامت و استحکامش از دیگر انواع نخی بیشتر بوده و این باعث استفاده از آن برای تولید کت و شلوار شده است.

پارچه پنبه ای:

یکی از معروف ترین و پر کاربردترین پارچه های طبیعی در دنیا پارچه پنبه ایست. که چون به خوبی جریان هوا از آن عبور میکند بسیار مناسب لباس در گرمای تابستان است. از طرفی در عین نازک بودن و کم وزن بودن از نظر ساختار بافت محکم هستند. پارچه های پنبه ای با تراکم های مختلف تولید میشوند که کاربردشان متفاوت است . در ادامه به انواع پارچه های پنبه ای اشاره میکنیم. از بین آنها پارچه هایی که نخ پنبه ای هستند معمولا در مکانهایی با آب و هوای گرم و خشک و همچنین مرطوب، استفاده زیادی دارند.

 

  • پارچه گاز پنبه ای:
  • نام این پارچه نازک به دلیل شباهتش به گاز استریل انتخاب شده است. با اینکه از ان برای دوخت لباسهای تابستانه و بهاری استفاده میکنند برای رفع مشکل نازکی معمولا از پارچه های دیگر برای آستر آن و اضافه کردن لایه ای به عنوان مدل استفاده میکنند. یکی از خصلتهای بد پارچه گازپنبه ای چروک شدن زیاد آن است که امتیاز استفاده شدن برای خیلی از لباسها را از آن گرفته است.
  • پارچه شیرشکری:
  • یکی دیگر از پارچه های نخ پنبه ای است که چروکهای ریزی بطور راه راه در آن وجود دارد که به دلیل وزن کم مناسب فصل تابستان است.
  • پارچه لی کاغذی:
  • این پارچه نیز از جنس پنبه است و ظاهری شبیه به جین دارد ولی خیلی سبک است و به دلیل نازکی و آهاری که دارد در بازار بنام کاغذی معروف شده است.

 

  • پارچه شمبری:
  • الیاف این پارچه نیز از نخ پنبه صد در صد است ولی علاوه بر آن میزانی کتان و پلی استر در آن موجود است و بصورت بافت تارهای رنگی و پود سفید تولید میشود. و تونالیته کلی آن آبی است.

 

پارچه کتان:

یکی از پر استفاده ترین پارچه های طبیعی است که از گیاه کتان بدست می آید.بسیار خنک است و در لباسها و مانتوهای تابستانه نقش پر رنگی دارد. از نظر استحکام بهتر از پارچه های پنبه ایست زیرا در اثر شستن به زودی پارچه های پنبه ای فرم خود را از دست نمیدهد. تنها مسئله در مورد کتان این است که هنگام جذب کردن عرق بدن جای آن قسمت که نمناک شده است لک میشود. از این رو تولیدیها و خیاطها موقع طراحی مدل برای این پارچه این را در نظر گرفته و از جنس دیگری در ترکیب با کتان استفاده میکنند که در نقاطی مثل بالای آستین که تعریق زیاد است زیبایی لباس به خاطر لک خدشه دار نشود. کتان از اجناسی است که هوا از آن به خوبی عبور کرده و بعد از مرطوب شدن زود خشک میشود. وقتی استفاده از جنس کتان را شروع کنید ممکن است ر ابتدا چروکهای حاصل شده در لباس شما را اذیت کند ولی نگران نباشید چون بعد از چند بار استفاده تارو پود آن به دلیل انعطاف پذیری نرمتر شده و آهار خود را از دست داده و در نتیجه کمتر چروک میشود.

پارچه چیت:

آنچه باعث خنکی پارچه های چیت شده است تراکم پایین تارو پود آن است و برای فصول گرم بسیار مناسب است.

پارچه پوپلین:

این پارچه نیز جنس الیافش پنبه است و تراکم تاروپد بالایی که دارد باعث استحکام آن شده است و به همین دلیل برای دوخت شلوار و ژیله استفاده میشود.

پارچه شانتون:

دلیل مناسب بودن این پارچه برای لباسهای تابستانی داشتن منافذ درشت بین تارو پود آن است. علاوه بر این باعث چروک نشدن آن شده است.

            

پارچه فاستونی:

این پارچه را برای فصل تابستان پیشنهاد نمیکنیم ولی با اینکه جنس آن از الیاف طبیعی پشم است نوع نازک آن برا فصل بهار مناسب است. معمولا مانتوهای اداری را از این جنس تولید میکنند زیرا کمتر چروک میشود و بین کارمندان محبوب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *