مقالات آلمادو

آموزش حرفه ای فتوشاپ و کاربرهای آن

آموزش-فتوشاپ
آموزش-فتوشاپ

آموزش-فتوشاپ

برنامه فتوشاپ چیست؟

فتوشاپ از برنامه های رایجی است که نامش را زیاد شنیده اید. در مورد ساختار اصلی این برنامه بهتر است بدانید که گرافیک مبنای فتوشاپ RASTER  است و پیکسل و بیت اساس محاسبات فتوشاپ را دربرمیگیرند. اما برای آشنایی با چیستی و چگونگی کار کردن با آن دانستن در مورد فتوشاپ و تاریخچه آن لازم است. آلمادو امکان این شناخت را فراهم کرده است.

 

معرفی سازنده فتوشاپ:

در حال حاضر امتیاز تولید برنامه فتوشاپ  متعلق به یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین شرکتهای طراحی نرم افزار یعنی Adobe System است. طراحی برنامه های حرفه ای رایج در حوزه تصویر سازی خود معرف اعتبار و سابقه این سازنده معروف است. اما خالق اصلی فتوشاپ توماس نول است که در سال 1987 فتوشاپ را به عنوان یک برنامه توسعه یافته معرفی کرد  که  قادر به ویرایش کامل تصاویر و عکس است. یک سال بعد از اینکه فروش این برنامه را آغاز کردند نامش را از نمایش به فتوشاپ تغییر داده و در سال 1988 طبق قرار دادی برادران نول  حقوق و امتیاز برنامه فتوشاپ را در اختیار شرکت ادوب قرار دادند.

 

کاربردهای فتوشاپ  در چه مشاغلی است؟:

با توجه به امکانات زیادی که این نرم افزار دارد کاربرد آنرا در حوزه وسیعی میتوان دید. از جمله:

  • عکاسی
  • تیتراژ فیلم
  • انیمیشن
  • هنر
  • برندینگ
  • تبلیغات
  • صفحه آرایی
  • طراحی وبسایت
  • طراحی کارت ویزیت و تراکت
  • طراحی جلد کتاب و نشریات

 

آموزش-فتوشاپ

آموزش-فتوشاپ

 

عکاسی:

  1. مود های رنگی: کارایی فتوشاپ در شغل و هنر عکاسی انکار ناپذیر است زیرا بسیاری از عکساهایی که حتی درسوشال مدیا به عنوان عکس پروفایل میبینیم دارای افکتهایی هستند که توسط فتوشاپ یا برنامه های مشابه دیگر ویرایش شده اند. از امکانات فتوشاپ برای ویرایش عکس میتوان به قابلیت تغییر مودهای رنگی اشاره کرد. به عنوان مثال عکسی با مود رنگی  RGBقابل تغییر به مود سیاه سفید یا مود CMYK است که خاص چاپ افست است. در واقع همین قابلیت برنامه فتوشاپ به گسترش استفاده از آن برای اهداف مختف کمک کرده است.

 

  1. فیلترها: برای ویرایش تصاویر در فتوشاپ ابزار بسیار جالب فیلتر را داریم که استفاده از آن میتواند به طور کلی فضای یک عکس را متحول کند. خود این فیلترها به چند دسته تقسیم میشوند که یا ساختارو چیدمان عکس یا تکستچر و یا نور را به عکس اضافه میکنند. یکی از فیلترهای زیبای فتوشاپ Artistic Filters است که به کاربر این امکان را میدهد که تکنیکهای شناخته شده در هنر را بر روی عکس اعمال کند. از بین آنها میتوان به فیلتر موزاییک، زغال و رنگ و روغن اشاره کرد. این فیلترها برای اجراهای اود و پیش طرح لازم برای آثار هنری بسیار مورد علاقه هنرمندان است. در حقیقت میتوان با این فیلترها آنچه در ذهن هست را بر روی طرح مورد نظر تست زد و انتخاب کرد. وقتی فیلتری انتخاب میشود نمونه آن در پنجره کوچکی در همان فضا نمایش داده میشود که حتی قایبلیت زوم را نیز دارد و میتوان در اکثر آنها عوامل موثری چون تراکم، شدت و سایز را تغییر داد.

 

 

  1. صفحه آرایی: از دیگر مشاغلی که فتوشاپ ابزار اصلی آن است صفحه آرایی مجلات، روزنامه ها و کتاب است. از ابزارهایی که در این برنامه به صفحه آرایی کمک میکند اضافه کردن نوشته برای متن است. معمولا در صفحه آرایی با ترکیب تصویر و متن به عنوان تیتر یا شماره صفحه و نوشته های مربوطه سرو کار داریم. علاوه بر فونت های مختلف که برای متن خود میتوانید انتخاب کنید، رنگ و مدل نوشتن هم قابل انتخاب است. از بین این مدلها میتوان به گزینه های عمودی، افقی، آرک با منحنی رو به بالا یا پایین، مدل ماهی یا شل را نام برد که بسته به کادر بندی و سلیقه کاربر انتخاب میشوند. وقتی از ابزار تکست یا متن استفاده میکنیم نوشته ها به صورت لایه ای جدا گانه به تصویر و تنظیمات صفحه اضافه میشوند. از مزایای آن میتوان به قابلیت ترنسفرم شدن متن و جابجایی و هر تغییر دیگری با ابزارهای موجود اشاره کرد. این ویژگی علاوه بر صفحه آرایی به طراحی تراکت و کارت ویزیت نیز کمک کرده است.

 

  1. آموزش-فتوشاپ

    آموزش-فتوشاپ

    انیمیشن: همانطور که میدانید انیمیشن تکنیکهای متنوعی دارد اما یکی از تفاوتهای اساسی انیمیشن با فیلم تکرار شاتهای تصویر و عکس است. کاربرانی که طراحی انیمیشن میکنند نیاز دارند که تغییر تدریجی روی یک طرح را ثبت کنند. فتوشاپ به دلیل حفظ کردن روند کار در منوی هیستوری خود میتواند این فرآیند مربوط به طراحی کاراکتر را ذخیره کند و در صورت نیاز از هر مرحله فایل جداگانه ای را اکسپورت کند. یکی از تکنیکهایی که امروزه در انیمیشنهای ایرانی با استفاده از فتوشاپ اجرا شده است تکنیک کات اوت است. در این تکنیک مفاصل کاراکتر به طور جداگانه ای طراحی شده اند که حرکتها دقیقتر باشد و برای عملی مثل قدم زدن  فقط جابجایی لایه مربوط به قسمتی که حرکت میکند سهم بسزایی در صرفه جویی زمان تولید دارد. از نمونه های معروف این تکنیک  در ایران انیمیشن هزار افسان  به کارگردانی اصغر صفار است.

 

 

امکانات فتوشاپ چیست؟

یکی از مزایای مهم برنامه فتوشاپ این است که پسوند PSD  که خاص تصاویر خروجی این برنامه است توسط دیگر محصولات این شرکت قابل خوانده شدن و اجرا است به عنوام مثال این فایل در برنامه های ایلوستریتور، افتر افکت؛ ایمیج ردی هم باز میشود و میتوان در آنها با امکانات جدید هر برنامه تغییرات دیگری در فایل مورد نظر ایجاد کرد.از امکاناتی که در ورژن های آخر فتوشاپ به آن اضافه شده است باز کردن و ادیت فایلهای 3D است. فرمتهای سه بعدی که در فتوشاپ باز میشوند عبارتند از3Ds  ، U3D ، DAE ، KMZ  . وقتی فایل را باز میکنیم با گزینه اورینتیشن میتوانیم سوژه طراحی شده در محورهای X/Y/z بچرخانیم و از همه زوایا ببینیم. کنار نام هر کدام از این محورها جایی برای وارد کردن عدد در نظر گرفته شده است که با تغییر آنها موقعیتی که برای دیدن سوژه نیاز داریم را مشخص میکنیم. علاوه بر ابزاری برای تغییر مقیاس، زاویه و چرخش طرح سه بعدی، فتوشاپ برای طراحی اشکال سه بعدی نیز ابزار کارآمدی دارد و میتوانیم احجامی مانند مخروط، کره، استوانه و مکعبها را براحتی طراحی کنیم. علاوه بر این با استاده از مش های مختلف میتوان لایه ای سه بعدی به شکل مورد نظر اضافه کرد.

از آنجایی که  برای آموزش از کجا شروع کردن بسیار مهم است به شما سی دی های اموزشی آلمادو را پیشنهاد میدهیم و در صورت مواجه شدن با هر سوال  کارشناسان ما پشتیبانی لازم را انجام خواهند داد.

نگارنده:اعظم طباطبایی

برای تهیه بسته آموزش صفرتاصد فتوشاپ میتوانید به سایت آلمادو مراجعه نماییدwww.almado.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *