مقالات آلمادو

آموزش برنامه نویسی پایتون مقدماتی تا پیشرفته

آموزش-برنامه-نویسی-پایتون

 

برنامه پایتون چیست؟

 

آموزش-برنامه-نویسی-پایتون

آموزش-برنامه-نویسی-پایتون

استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون که در کشور هلند اوایل قرن بیست ابداع شد هر روز در حال گسترش است این برنامه یک زبان عمومی و سطح بالا است که در حوزه هوش مصنوعی کاربرد زیادی دارد و بسیاری از اپلیکیشنها و بازیهای رایانه ای و برنامه هایی که روی موبایل و دسکتاپ اجرا میشوند با زبان پایتون نوشته و تهیه میشوند. زبان پایتون بیشتر از اینکه به زبان کامپیوتر نزدیک باشد به زبان انسان نزدیک است و یک زبان همه منظوره است که طی این سالها مورد استقبال تعداد زیادی از برنامه نویسان قرار گرفته است که از مهمترین دلایلش میتوان به قابلیت خوانده شدن کدهای نوشته شده توسط آن در انواع پلتفرم ها مثل ویندوز، مکینتاش و لینوکس اشاره کرد. در واقع بدلیل همین پتانسیل شرکتهای مهمی مانند گوگل و اینستاگرام از این زبان استفاده کرده اند ولی از این میان دراپ باکس سرآمد است و حدود نود و نه درصد آن توسط زبان پایتون نوشته شده است.

ویژگیهای مهم پایتون:

• شیئ گرایی: علت اینکه در خیلی از پروژه های حساس به سراغ پایتون میروند این است که  این زبان از از روشهای مختلف برنامه نویسی مانند تابعی، شی گرایی و پروسه ای پشتیبانی میکند. در زمینه شی گرایی قدرت زیاد پایتون با زبانهای «پِرل»، «روبی»، «پی‌اچ‌پی» و «جاوا»  قابل مقایسه است.

• منبع باز: همانطور که میدانید زبانهایی که منبع باز هستند برای دانلود و استفاده از آنها نیاز به هزینه نیست و در پایتون به دلیل  منبع باز و آزاد کاربران برنامه میتوانند  نرم افزار پایتون را تغییر دهند و ویرایش کنند یا نسخه ای از آن را با سخت گیری کمتری انتشار دهند  و ماژولهای مختلفی را فراهم کنند که این قضیه منجر به ایجاد کتابخانه غنی برای این برنامه شده است که با ابزارهای زیادی امکان انجام یادگیری ماشین را افزایش داده است. در دنیای معاصر(machine learning) کمک های زیادی به پیشبرد اهداف ما کرده است و هر کسی ممکن است بدون آگاهی آن را تجربه کند مثلا در صنعت آی ترکینگ از یادگیری ماشین استفاده میشود.یکی از کاربردهای این صنعت در لپتاپ های جدید است وقتی مقابل آن نشسته ایم، سیستم آماده بودن کاربر را تشخیص داده و بدون هیچ تاچ و استفاده از موس اسکرین روشن میشود.

• از عمده ترین استفاده های یادگیری ماشین میتوان به جستجو در گوگل اشاره کرد که وقتی موضوع را سرچ میکنیم گوگل جستجویی که در این مورد توسط دیگران انجام شده است را به ما پیشنهاد میدهد.

• کتابخانه:

کتابخانه پایتون توانسته است  ویرایش فایل، همگام سازی با مرورگرهای وب و جستجو بوسیله متن را آسانتر کند  ونقش پایتون در حوزه های مخلتف هوش مصنوعی و طراحی اپلیکیشن را پر رنگ تر سازد. غیر از ویرایش، تست کردن  قسمتهای کوچک کد نیز در برنامه پایتون آسان است. اکثر وظایف برنامه‌نویسی  که توسط برنامه نویسان زیاد استفاده میشود در پایتون اسکریپت‌نویسی  شده که نیاز به نوشتن کدها را کمترو سریع کند.

• آسان بودن آموزش: کار کردن با پایتون مشوق خوبی برای اکثر اشخاصی است که قصد دارند  آموزش برنامه نویسی را شروع کنند  و معمولا با پایتون مسیر خود را آغاز می کنند. قبلا برای اموزش برنامه نویسی زبان جاوا در دانشگاه و هم اموزشگاه ها ارائه میشد ولی اکنون زبان پایتون در بحث آموزش جایگاه اول را دارد و راحتی  این زبان  باعث شده است که برنامه نویسان جهت ساختن پیش‌نمونه / پروتوتایپ و اد-هاک از آن استفاده کنند.

• سرعت اجرا: سرعت یک زبان و برنامه از ویژگیهایی است که هر برنامه نویس برای انتخاب زبان برنامه نویسی اش به آن توجه میکند. زبان پایتون به راحتی متن را ادغام و پردازش کرده و توانایی کنترل یک فرآیند را دارد که همین خصوصیات باعث افزایش سرعت آن شده است البته ناگفته نماند که سرعت پایتون در قیاس با نرم افزارایی مثل سی شارپ یا سی پلاس کند تر است و در پردازش موبایل نیز سرعتش کم است به شما پیشنهاد میکنیم که اگر برای پروژه ای اولویت اصلی سرعت است بهتر است از جایگزین مناسب استفاده شود.

 

نصب برنامه اصلی پایتون:

برای دانلود پایتون پیشنهاد میکنیم که از سایت اصلی آن استفاده  کرده و متناسب با 32 یا 64 بیت بودن سیستم آن را دانلود کنیم و هنگام نصب برنامه حتما  (Python.exe )  را به  مسیر نصب اضافه کنید. اما شاید برایتان سوال باشد که کدام نسخه از پایتون را باید دانلود و نصب کنید. در حقیقت دو نسخه 2 و 3 پایتون از لحاظ  (Syntax) شبیه بوده ولی از لحاظ توسعه و داشتن پشتیبانی پیشرفته نسخه 3.5 و نسخه های بالاتر از آن به دلیل  تداوم در اضافه شدن ویژگی های جدیدی به آن بهتر است. اگر با نسخه های قدیمی پایتون کار کرده باشید و نیاز به  کار کردن با نسخه های جدید دارید اصلا نگران نباشید چون اصلا سخت نیست و تنها پیش نیاز شما آشنایی و یادگیری  توابع و ویژگی های جدید است.

در پایتون کدها چگونه اجرا میشوند؟

برای نوشتن برنامه با هر زبانی ما نیاز به یک محیط توسعه داریم که بتوان کدهای نوشته شده را در آن اجرا کرد و خطاهایش را تشخیص داد اما  در زبان پایتون ما نیاز به یک مفسر داریم. در واقع مفسر کدی را که به زبان پایتون نوشته میشود به زبانی تبدیل میکند که برای کامپیوتر قابل اجرا باشد. برای ساخت یک برنامه کاربری دو راه وجود دارد. اول این که آنرا بوسیله ورد پد یا نت پد بسازیم و روش دوم استفاده از شل پایتون است که در تعامل با مفسری است که کدها را به فرم قابل درک و خواندن در کامپیوتر تبدیل میکند. شیوه اجرایی کامل کدها را در سی دی های آموزشی ما به طور عملی تجربه کنید.

 مهمترین کاربردهای پایتون:

 در طراحی وب پایتون کاربرد زیادی دارد و در ساخت خیلی از برنامه های تحت وب استفاده می شود به خصوص وقتی که فریم ورکهای ویژه طراحی وب عرضه کرد باعث شده عده زیادی آموزش پاینتون را پیگیری کنند که بتوانند از آنها استفاده کنند. به عنوان مثال یکی از این فریم ورکها KIVY  است که در سال 2012 به پایتون ورژن 3.3 اضافه شد و از آن برای طراحی اپلیکیشن های موبایل استفاده میکنند.

 

 

 از بارزترین کاربردهای پایتون تحلیل داده هاست که امکان اجرای پروژه های زیادی را در اختیار برنامه نویسان قرار میدهد. پایتون برای کار با داده ها و ایجاد تغییر در آنها از SQLIGHT   استفاده میکند. مهندسین و دانشمندان داده برای اینکه الگوریتم های مورد مطالعه خود را قابل فهم کنند از ابزار برنامه نویسی استفاده میکنند که پایتون در میان آنها بیشترین کاربرد را برای  هدف  داده کاوی دارد.

نگارنده:اعظم طباطبایی

 بسته های آموزشی شرکت آلمادو با بهترین کیفیت آموزشی تولید و عرضه شده اند به شما عزیزان توصیه میکنیم قبل از یادگیری برنامه نویسی در کلاسهای طاقت فرسا و هزینه بر از مجموعه های آموزشی آلمادو استفاده کنید که با کمترین قیمت ممکن تولید شده اند.www.almado.ir

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *