مقالات آلمادو

آشنایی با نرم افزار زیبراش و کاربردهای آن

برنامه زیبراش چیست؟

زیبراش به عنوان سریعترین برنامه مدلساز در دهه اخیر در حال توسعه دادن ابزار و امکانات همچنان تلاش میکند.

یکی از مفید ترین فعالیت های شرکت Pixologic Inc   گسترش دادن و توسعه نرم افزار زیبراش است که در سال 1999  توسط گروهی معرفی شد که در زمینه تکنیکهای  گرافیک وتعامل فعال بودند. با اینکه از همان سال تا 2007 با ورژن های مختلفی از زیبراش روبرو شدیم ولی زیبراش مخصوص سیستم عاملهای ویندوز و مکینتاش در سال 2009 به بازار عرضه شد که پیشرفتهایی نسبت به ورژنهای قبلی داشت. اگر بخواهیم معرفی حرفه ای تری از این برنامه داشته باشیم باید از تکنولوژی جالبی که مبنای این برنامه است صحبت کنیم.

در واقع برنامه زیبراش از تکنولوژی pixol  استفاده میکند. در توضیح پیکسول باید گفت که مانند pixel دارای مختصات x و y و z است. فایلهایی زیبراش این اطلاعات را بصورت ذخیره دارند ولی وقتی با فرمت هایی مانند  gpeg و png استخراج شدند پیکسلها اطلاعاتش از بین می رود و مسطح میشود. این شیوه دسترسی خوبی به سطح دینامیک رزولیشنها دارد و به نرم افزار این امکان را میدهد که خصوصیات رنگ، نور و جنس  همه آبجکتها را ذخیره کند. معمولا کاربرانی که نیاز به مدلسازی هایی با رزولیشن بالا دارند به سراغ زیبراش میروند چون این برنامه توانایی مدلسازی با رزولیشن 40  میلیون ضلع را دارد. روند عملکرد آن اینگونه است که جزئیات را نقش میزند و بعد خروجی آن میتواند بصورت مپ یا دیس پلیسمنت مپ باشد. وقتی  که طرح سه بعدی آماده شد بر روی صفحه بک گراند قرار میگیرد و در اینجا ما یک تصویر دو و نیم  بعدی داریم که قابلیت اضافه شدن جزئیات دیگر در قالب افکتهای متنوع را داراست. زیبراش کاربردهای مختلفی در اکثر حوزه ها دارد از جمله:

 

  • طراحی مجسمه
  • طراحی انیمیشن
  • طراحی جواهرات
  • معماری
  • طراحی کاراکترهای گیم
  • جلوه های ویژه
  • مرمت اثار باستانی
  • جراحی پلاستیک و زیبایی
  • طراحی صنعتی
  • طراحی صحنه های غیر واقعی ویژوال افکت
  • طراحی بازی

 

زیبراش

زیبراش

مجسمه سازی

زیبراش ابزارهای مناسبی برای مجسمه سازی دارد و کار کردن با این نرم افزار شبیه به کار کردن با توده گل است که براحتی میتوان آن را با کشش، فشارو چرخاندن تغییر حالت داد. گویا خمیری نرم را در دست دارید که آنرا شکل میدهید. همانطور که میدانید برنامه های سه بعدی زیادی موجود است که میتوان در زمینه مجسمه سازی استفاده کرد ولی آنچه هنرمندان را به سمت استفاده از زیبراش سوق میدهد نتیجه گیری سریع است زیرا در مقایسه با برنامه هایی مانند تری دی مکس و مایا که روشهایی پیچیده دارند در زیبراش راحت تر به نتیجه دلخواه میرسند. در واقع روش کار این برنامه تقلید از روشهای قدیمی طراحی است ولی بر خلاف مدلسازهای قدیمی احتیاجی به تکثیر کردن نمونه های جدا از هم نداریم. در این متن  چند مورد از ابزارهای مناسب و کاربردی این برنامه برای شاخه مجسمه سازی را معرفی میکنیم.

ZSpherese

این ابزار به کاربر این امکان را میدهد که یک مش یکدست بسازد که قابلیت تغییر وبصورت کاستن و اضافه کردن  به حجم را دارد.

Transpose

با این ویژگی میتوان اسکلتی که برای انیمیشن در برنامه زیبراش هست را براحتی تغییر داد حتی این امکان وجود دارد که بخشی از اسکلت مانند دست یا پا را جدا کرده و بدون نیاز به ریگ کردن اسکلتی فقط همان قسمت مورد نیاز را بطور دلخواه تغییر داد.

Mesh

مشهای مختلفی که در این نرم افزار موجود است  هر کدام با کارایی خاصشان باعث سهولت و خلاقیت در ساخت مجسمه سه بعدی هستند که به سه نمونه از این مشها اشاره میکنیم.

Dynamesh : به وسیله این مش میتوان در زمان کم  یک مدل با ضلع های یکپارچه ایجاد کرد که باعث میشود اضلاع کش نیایند و به اصلاح کردن پوزیشن مدل کمک میکند.

ZRemesher : این مش یک تپولوژِی جدید میسازد که یکپارچه و مرتب است و به کاربر نیز این امکان را میدهد که آن را با منحنی های موجود انطباق دهد و جزئیات بیشتری را در نقاط مشخص شده حفظ کند.

Fibermesh : کاربرد این مش در ایجاد مو و رشته است و به کاربر این امکان را میدهد که رشته ها را از مدل خود بیرون بکشد و علاوه بر آن امکان اصلاح و دستکاری polygan ها را میدهد که با استفاده از قلم مویی بنام Groom انجام میشود.

آموزش- زیبراش

آموزش- زیبراش

انیمیشن

معمولا مدلسازی سه بعدی با رزولیشن بالا را برای سه کاربرد انیمیشن، طراحی گیم و کاراکترهای موجود در افترافکت استفاده میکنند. از قابلیتهای زیبراش برای انیمیشن شروع طراحی کااراکتر مورد نظر از ابتدا تا پایان است که منجر به پیشرفت زیادی در صنعت انیمیشن شده است. زیرا در گذشته طراحان مراحل ابتدایی مربوط به طرح پایه را با برنامه هایی با رزولیشن پایین انجام میدادند و بعد برای ادامه این مرحله و اعمال تغییر از برنامه های دیگر استفاده میکردند اما خوشبختانه در زیبراش امکان اجرای صفر تا صد طراحی انیمیشن از جمله اضافه کردن چین و چروکهای پوست موجود است و علاوه بر آن با ابزارهای مدلسازی متحرک میتواند آبجکتهای طراحی شده را به سرعت متحرک کند. البته ناگفته نماند در صورتی که مایل باشیند میتوانید فایلهای زیبراش را به برنامه های دیگری مانند پریمیر، افترافکت و فتوشاپ منتقل کرد و در تکمیل پروژه های دیگر از آن استفاده کرد.

 

آموزش- زیبراش

آموزش- زیبراش

جلوه های ویژه و فیلم

در سینمای معاصر شاهد استفاده وسیع از برنامه زیبراش در صنعت فیلم سازی و به خصوص در زمینه فیلمهای تخیلی هستیم که کاراکتر و مکانهای نا آشنا و غیر واقعگرایانه دارند. از این میان میتوان فیلمهای رینگو و ارباب حلقه ها را نام برد که برای ساختش از زیبراش استفاده شده است.

آموزش- زیبراش

آموزش- زیبراش

 معماری

اغلب کسانی که در حوزه شبیه سازی معماری کار میکنند با زیبراش آشنا هستند حتی میتوان طراحی های انجام شده در برنامه های دیگر مثل تری دی مکس را به زیبراش منتقل کرد و از ابزار و امکانات آن برای اضافه کردن نقش، رنگ و بافتهای مختلف بر سطوح ستون و دیوترها و مبلمان استفاده کرد. بعد از این مرحله میتوانید آن را سبک سازی  و استخراج کرده و دوباره به برنامه تری دی مکس برای ادامه کار منتقل کنید. قطعا برای کار کردن با این ابزار در شاخه معماری ابتدا باید به نرم افزارهای سه بعدی دیگر مسلط باشید و بعد از زیبراش و امکاناتش بعد از شناخت و یادگیری برنامه اش استفاده کنید.

 

برای شروع یادگیری زیبراش و تهیه بسته آموزشی به سایت آلمادو مراجعه کنید www.almado.ir

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *